مشتری خوب و یا وفادار کیست؟ شاید با خود بگویید چنین مشتری ای اصلا پیدا نمی شود.
اگر می خواهید بدانید مشتری وفادار کیست باید دو شاخص را در او بررسی نمایید:
برای شرکت و مجموعه شما نزد دیگران تبلیغ و تعریف نماید.
اگر شرکت دیگری با قیمتی کمتر و کیفیتی بهتر وارد عرصه شد باز هم با شما کار کند و به راحتی شما را ترک نکند.
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، پیشبینی و پیدا کردن مشتریهای یک فروشگاه،جهت باز گشت و خرید مجدد است.
۱. مقدمه
اﻣﺮوزه، وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن،کلید موفقیت ﺗﺠﺎری ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد .ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺳﻬﻢ ﺑﺎزار و میزان ﺳﻮد دﻫﻲ ﺑﻨﮕﺎه اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎﻻ ﻣﻲ رود . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی و اﺗﺨﺎذ استراتژی های ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ وﻓﺎدار ﻛﺮدن ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و اﻓﺰاﻳﺶ ﻧﺮخ وﻓﺎداری آﻧﻬﺎ می ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺧﻮد را تضمین ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. فروشگاه های زنجیره ای به عنوان یکی از حلقه های نظام توزیع، نقش بارزی در کنترل قیمت ها، کاهش هزینه های توضیع و قیمت نهایی دارند و برای عرضه مناسب کالاهای خود نیازمند طراحی برنامه هایی هستند که با ترغیب به افزایش تکرار خرید مشتریان مزایایی را هم برای فروشگاه و هم مشتریان به همراه داشته باشند.
۲. کارهای مرتبط
- راهکار های پیش بینی خریداران وفادار:
به منظور شناسایی و پیش بینی اینکه کدام مشتریان تبدیل به خریداران وفادار خواهند شد، مسابقه ای ترتیب داده شده است که در زیر به شرح آن می پردازیم:
علامت های تجاری مصرف کنندگان، اغلب به منظور معرفی محصولاتشان پیشنهادات تخفیفی برای جذب مشتری های جدید ارائه می دهند.
با ارزش ترین مصرف کنندگان کسانی هستند که بعد از این خرید ابتدایی که همراه با تخفیف بوده است، بازگشتی دوباره داشته باشند.
با داشتن تاریخچه ی کافی از خرید و فروش محصولات، این امکان پیش بینی وجود دارد که خریداران، زمانی که پیشنهادی ارائه می شود، آیتم جدید را خریداری کنند. به هرحال، شناسایی خریداران، قبل از خرید اولیه، یک کار چالش برانگیز است.
چالش کسب ارزش شرکت کنندگان خریدار، بدین منظور است که خریداران به اصطلاح وفادار را پیش بینی کند.
برای کمک به توسعه ی این چالش، الگوریتمی در آینده ارائه خواهد شد که برای یک مجموعه ی بزرگ از خریداران، در بازه ی زمانی مشخصی، سطح سبد خرید افراد با توجه به انگیزه و رفتار آن خریدار در نظر گرفته شده است. 1
در ادامه ی بحث مثالی خواهیم داشت برای آشنایی بیشتر با روش Kaggle:یکی از مسابقات Kaggle را مورد بررسی قرار دادیم که به معنی استفاده از فرصت دیگری به نام Vowpal Wabbit است.
در این مسابقه سعی شده است پیرامون خصوصیات مهندسی آخرین مسابقه ی Kaggle و همچنین چگونگی به دست آوردن امتیازهای 3 نفر برتر از رهبران عمومی که معادل است با (~ 0.59347 AUC) بحث شود.شرح کوتاه رقابت
همانطور که می دانیم این مسابقه جهت پیش بینی تکرار خرید توسط مشتریان است. که در این مقوله حدود 150.000 خریدار مورد مطالعه قرار گرفتند.اکتشاف داده
امکان دانلود تمام داده ها در این قسمت وجود دارد. 2تقلیل داده ها
ویژگی مهندسی
توضیح کامل و زبان اصلی این مثال را می توانید در لینک مقابل دنبال کنید. 3
۳. آزمایش ها
نمونه کد این آزمایش در لینک مقابل وجود دارد که در فاز بعدی به صورت کامل تری به آن رسیدگی خواهد شد. 4
۴. کارهای آینده
من مایل هستم در گام بعدی این پروژه، با کمک یکی از دانشجویان دکتری که در امر داده کاوی، سررشته دارند، به بخش پیاده سازی این مقوله بپردازم و ان شاالله بتوانم با راهنمایی های ایشان و تحقیق جامع تر به نتایج بهتری پیرامون پیدا کردن مشتری های خوب برسم.
۵. مراجع
ﻛﺎووﺳﻲ، م . و سقایی ع .( 1384) . ، روش ﻫﺎی اﻧﺪازه گیری رﺿﺎﻳﺖ مشتری ﺗﻬﺮان، انتشارات سبزان، چاپ دوم
ﻛﺒﻜـﻲ.ار، ، ﺑـﻮت(1380) ﻓﺮاﺗـﺮ از رﺿـﺎﻳﺖ ﻣـﺸﺘﺮی ﺑـﻪ ﺳـﻮی وﻓـﺎداری ﻣـﺸﺘﺮی،ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻬﻨــﺪس ﻣﻬﺪوی
Hu, H. & Jasper, C. R. (2006). “Social cues in the store environment and their impact on store image”, International Journal of Retail and Distribution Management, 24 (1), pp. 73-85.