پیدا کردن یک قطعه آهنگ با شنیدن بخشی از آن، نیاز به نمایهسازی مجموعه آهنگها دارد، درست مثل جستجوی واژهها.
۱. مقدمه
در این سیستم قطعه های کوتاه آهنگ ( معمولاً بین 3 تا 30 ثانیه ) که قسمتی از آهنگ مورد نظر کاربر می باشد به عنوان ورودی نمایه سازی می شود و این نمایه با پایگاه داده ای که شامل نمایه هایی از آهنگ های شناخته شده توسط برنامه می باشد، مقایسه شده تا آهنگ مورد نظر شناسایی شود.
وجود نویز، سرعت پخش قطعه و ... از جمله مشکلاتی است که در روند نمایه سازی ورودی کاربر وجود دارد. همچنین در مرحله ی نمایه سازی صوتی از آهنگ ها و به دنبال آن ایجاد پایگاه داده ، با مشکل حجم زیاد نمونه در آهنگ ها مواجه هستیم.
به طور کلی ساختار یک سیستم نمایه سازی صوتی به صورت زیر می باشد:
حل مساله نمایه سازی صوتی شامل دو قسمت اصلی می باشد : 1- استخراج نمایه ها 2- الگوریتم تطبیق نمایه ها
در بخش استخراج نمایه ها با توجه به اینکه نمونه های ما سیگنال ها می باشد می توانیم با تبدیل سریع فوریه بر روی پنجره های کوچک زمانی در نمونه های آهنگ، طیف نگاره (spectrograms) آهنگ مورد نظر را بدست آوریم. سپس در طیف نگاره نقاط peak ( زوج مرتبی از زمان و فرکانس که دارای فراوانی بیشتر در یک همسایگی است ) را مشخص می کنیم و در نهایت با نگاه کردن به نقاطpeak طیف نگاره و ترکیب فرکانس نقاط همراه با تفاوت زمان بین آنها، می توانیم یک تابع hash تعریف کنیم که یک نمایه منحصر به فرد برای آهنگ ایجاد کند.
در این قسمت پایگاه داده ی ما دارای 2 جدول، یکی برای آهنگ و اطلاعات مربوط به آن و دیگری برای نمایه ها.
در جدول مربوط به نمایه ها علاوه بر hash و id مربوط به آهنگ یک offset هم وجود دارد که به پنجره ی زمانی طیف نگاره مربوط است و در بخش بعدی ( تطبیق نمایه ها ) مورد استفاده قرار می گیرد.
در بخش دوم از تکنیک های بازیابی اطلاعات برای تطبیق نمایه ها و جستجوی آهنگ مورد نظر استفاده می شود و همچنین می توان در این بخش از offset نمایه ها کمک گرفت به این صورت که تفاوت بین offset نمایه های موجود در پایگاه داده و قطعه آهنگ ورودی میتواند معیاری برای ارزیابی و یافتن آهنگ مورد نظر باشد.
۲. کارهای مرتبط
مفهوم نمایه سازی سیستم ها بیش از 100 سال است که وجود دارد. نمایه سازی صوتی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برنامه هایی از جمله soundhound و shazam به گونه ای طراحی شده که می تواند بر روی گوشی موبایل اجرا شود و در مکان های عمومی مانند ماشین برای تشخیص آهنگ مورد استفاده قرار بگیرد. شرکت دیگری با نام gracenote نیز برنامه ای مشابه در این زمینه ارائه داده که از کاربرد های آن در تشخیص صدا و طراحی سیستم ارتباطی داخل ماشین (Ford’s SYNC in-car communications system ) می باشد.
وجود مشکلاتی از قبیل وجود نویز، سرعت پخش متفاوت و ... باعث شده تا تلاش برای بهبود الگوریتم های موجود ادامه یابد تا با وجود این مشکلات، همچنان بهترین پاسخ در کمترین زمان به کاربر داده شود و به در راستای همین هدف طی سال های اخیر مقاله هایی در رابطه بهبود الگوریتم های موجود در این زمینه ارائه شده است.
۳. آزمایشها
۴. کارهای آینده
۵. مراجع
Wang, Avery. "An Industrial Strength Audio Search Algorithm." ISMIR. 2003.
A Review of Algorithms for Audio Fingerprinting (P. Cano et al. In International Workshop on Multimedia Signal Processing, US Virgin Islands, December 2002)
Hatch, Wes., "A Quick Review of Audio Fingerprinting." March 2003.
HA Van Nieuwenhuizen, WC Venter, MJ Grobler. "The Study and Implementation of Shazam's Audio Fingerprinting Algorithm for Advertisement Identification."2012.
HA van Nieuwenhuizen, WC Venter, LMJ Grobler. “Comparison of Algorithms for Audio Fingerprinting.”2010